*

Markus Norrgran

Vaalipäivä, mutta arki siintää

Vaalipäivä. Tänään tietenkin ihmetellään ääniä ja valvotaan. Huomenna kuitenkin jatkuu taas arki, myös politiikassa. Silmissä siintää lautakuntapaikkojen jako, johon tietenkin osallistun.

Sote tulee karsimaan lautakuntapäätöksiä kovalla kädellä, mutta minä en ole muutenkaan kovin vahvasti ajautumassa terveystoimiin. Osaamiseni on teknisemmässä ja projektipohjaisemmassa tekemisessä. Suoriin toiveisiini kuuluu Rakennuslautakunta, seutuliikenteen lautakunta ja seudullisen jätehuollon lautakunta.

Maakuntatasolla tulee tietenkin vastaan soteen kuuluvat ICT-palvelut, joihin haluan haarukkani sörkkäistä. Siitä joutuu tiiviimmin pöhisemään ensi vuonna. Sitä ennen on pureuduttava kaupungin sisäisiin ratkaisuihin, ja joissain tapauksissa seudullisiin.

Monilla ehdokkailla riittää valtavia lupauksia näiden asioiden toteuttamiseen, mutta todempaa on, että rahan syöttäminen johonkin järjestelmään vie sitä muualta pois. Turun kokonaisbudjetti on noin 1,5 miljardia euroa. Siitä jäi viime vuonna 20 miljoonaa yli, tältä vuodelta odotetaan yhtä paljon miinusta. Veitsenterällä siis liikutaan. Tämän järjestelemiseksi tarvittaisiin rakenteiden järkeistystä ja toimintareittien selkeyttämistä.

Otetaan pöydälle vaikka jätehuolto ja joukkoliikenne. Kaupunkilaiset toivovat tiheämpää jätteenkeräysverkostoa ja tiheämpää sunnuntaivuoroliikennettä, sekä tiheämpää kehäliikennettä (Turun joukkoliikenne on nykyään käytännössä täysin säteittäistä, keskipisteenään Kauppatori). Jätelaki sallii nykyään harvemman keräyspisteverkoston, eikä sen tiivistys ole ilmaista. Tosin, saaavutettavuutta voisi lisätä keräyspisteiden siirroilla niin, että asuinalueiden väestömäärät tarkastettaisiin joustavasti ja pisteet toteutettaisiin niin, että ne ovat siirrettävissä.

Tietenkään tätä ei voi toteuttaa keskustan pisteissä, joista monet on porattu maahan. Tosin, ne myös palvelevat suurta joukkoa jo siinä, missä ne ovat.

Joukkoliikenteen sunnuntaivuoroista monet ovat puolestaan lähes päällekkäisiä. Esimerkiksi monin kohdin samat 9 ja 13 linjat kulkevat viiden minuutin erolla ja näin mahdollisia vuoroja on sunnuntaisin yksi tai kaksi tunnissa. Saavutettavuus olisi kuitenkin parempi, mikäli tunnin sisällä lähtevä liikenne ripoteltaisiin tasaisempiin väleihin. Näin palveltaisiin paremmin tiheitä Uittamon ja Ispoisten asuinalueita. Lisäksi moniin kehäreittihin liittyy ostoskeskusten intressejä. Yksityisen sektorin kiinnostusta osallistua liikennejärjestelyihin näiltä osin tulisi selvittää.

Hyvää vaalipäivää kaikille.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Toimituksen poiminnat